Аристотел, „За поетическото изкуство”, вж. за
трагедията като драматически вид
След късния Ренесанс (ХVІІ в.) трагедия в
истинския смисъл няма.
Шекспир: има периоди, когато се пише трагедия.
Драмата по един особен начин отказва да бъде изчезнал вид. В трагедията имаме
не само основен вид драма, а модела на драматическото. Комедията винаги се
разглежда с това, което не е трагедията, за да се оразличи. Трагедията се
представя с оглед на самата трагедия.
Основни понятия:
1. Трагедията функционира през трагическия
катарзис
„Катарзис” (от Платон, през фр. ез.) означава
„очистване”. Трагическият катарзис е особено очистване от състрадание и страх.
Гьоте има едно есе върху това какво прави трагедията: тя не е просто очистване.
Трагическият катарзис означава и нещо много важно с оглед организацията и
функционирането на трагедията (вж. Аристотел, „За поетическото изкуство”, гл.
ІV): „действие цялостно и завършено, при което с действие, а не чрез разказ се
подражава, за да се предизвика състрадание и страх, за да се очисти от подобни
чувства”. Цялата организация на трагедията (герой, реч, фабула, динамика) е
ориентирана към това да ни докара до състрадание и страх (Аристотел – страх за
самите нас). Защо се страхуваме? Страхуваме се за героя, който от щастие върви
към нещастие (загиване на прекрасното), защото героят е подобен на нас (основно
изискване в трагедията е героят да бъде като нас или малко по-добър от нас, за
да се идентифицираме с него), за да бъдем въвлечени в тази ситуация. Ако е
злодей, няма да му състрадаваме.
Четири са изискванията (вж. Аристотел,
„Поетика”): героят трябва да е благороден, правдоподобен, съобразен,
последователен. Да бъде съобразен означава да действа адекватно на човешката си
природа, дори в своята непоследователност – за да се движи с максимален
коефициент на полезно действие към кулминацията и развръзката. Фабулата трябва
да има единство на действието.
2. Трагическата вина:
съдейства за катарзиса. Не всяка вина е трагическа. Трагическата вина е само
грешка или незнание, затова страдаме: по незнание или по погрешка може да сме
извършили същото. Трагическият катарзис (Гьоте): този, който страда
несправедливо в началото, разбира, че страда справедливо в развръзката.
Трагическият катарзис обяснява самото устройство на трагедията.
Няма коментари:
Публикуване на коментар