Бащата на
комедията е Аристофан. От комедията се очаква да има хипербола и контраст.
Степени
на смешното
Смешното
има различни степени и прояви. Като естетическа категория, комичното е една от
степените на смешното. Приема се, че за да се реализира смешното, трябва да
има остър сблъсък, изненадващо, бързо решение.
Комедията (комичното) е мек вариант на смешното.
Иронията е по-остър вариант на смешното, при което тя привидно утвърждава, настоява за определена интелектуална нагласа, но същевременно очаква разгадаването на ироничния контекст. Контрастът тук е между привидното утвърждаване и това, което всъщност се казва.
Сатирата има още по-остър изобличителен характер. При нея го няма задължението за разгръщане на пълноценни характери. Тя по-скоро скицира явлението, тъй като акцентът е върху обобщителността (гледната точка е на идеала). По принципа на т.нар. минус похватидеалът присъства дори още по-силно.
Според Юрий Лотман в контекста на традицията и очакването се употребяват определени похвати. Когато тези похвати са очаквани, но не се случат, отсъствието им (минус похват) работи много по-силно, отколкото всякакво реално наличие. Това, че идеалът отсъства в сатирата, го прави да работи дори по-силно.
Сарказмът е една още по-силна изява на изобличението, в която смешното е по-приглушено.
Гротеската е също един от етапите на смешното. Тя обикновено се характеризира с деформация, съзнателно принизяване на нивото на образната основа. Думата „гротеска” идва от „грот” (пещера), свързано е с примитивните рисунки, при които има лека деформация на чертите.
Комичното е мека степен на смешното. То се ражда според Аристотел от сблъсъка напрекрасното и грозното; според Кант – от сблъсъка на възвишеното и нищожното; споредХегел – от сблъсъка на идеята и образа; според Фолкелт – от сблъсъка на претенцията за ценност и липсата на ценност; според Шопенхауер – от сблъсъка на разумното, разсъдъчното и неразумното; според Анри Бергсон – от сблъсъка на живото и мъртвото.
Комедията (комичното) е мек вариант на смешното.
Иронията е по-остър вариант на смешното, при което тя привидно утвърждава, настоява за определена интелектуална нагласа, но същевременно очаква разгадаването на ироничния контекст. Контрастът тук е между привидното утвърждаване и това, което всъщност се казва.
Сатирата има още по-остър изобличителен характер. При нея го няма задължението за разгръщане на пълноценни характери. Тя по-скоро скицира явлението, тъй като акцентът е върху обобщителността (гледната точка е на идеала). По принципа на т.нар. минус похватидеалът присъства дори още по-силно.
Според Юрий Лотман в контекста на традицията и очакването се употребяват определени похвати. Когато тези похвати са очаквани, но не се случат, отсъствието им (минус похват) работи много по-силно, отколкото всякакво реално наличие. Това, че идеалът отсъства в сатирата, го прави да работи дори по-силно.
Сарказмът е една още по-силна изява на изобличението, в която смешното е по-приглушено.
Гротеската е също един от етапите на смешното. Тя обикновено се характеризира с деформация, съзнателно принизяване на нивото на образната основа. Думата „гротеска” идва от „грот” (пещера), свързано е с примитивните рисунки, при които има лека деформация на чертите.
Комичното е мека степен на смешното. То се ражда според Аристотел от сблъсъка напрекрасното и грозното; според Кант – от сблъсъка на възвишеното и нищожното; споредХегел – от сблъсъка на идеята и образа; според Фолкелт – от сблъсъка на претенцията за ценност и липсата на ценност; според Шопенхауер – от сблъсъка на разумното, разсъдъчното и неразумното; според Анри Бергсон – от сблъсъка на живото и мъртвото.
Анри Бергсон:
същност на комичното
Анри Бергсон е философ от началото на ХХ в., който оказва много силно влияние. Според Бергсон смехът е социална реакция, в която има елемент на катарзис. Смехът е също ифизиологична реакция, чрез която се отблъскваме от смешното, дистанцираме се от него.
Ние винаги се смеем на общото, типичното, а не на единичното. Противоречията, които пораждат смешното, носят в себе си нещо, което е между автоматизма (непроменящото се) и адаптивността (променящото се). Животът изисква от нас да сме адекватни на ситуацията. Смешното поражда у нас неадекватност (тя е вродена), която се оттласква чрез смеха.
Според Аристотел комедията винаги се гради върху грешка и грозота, които обаче не саболезнени и не са пагубни. За да се случи комедията, е нужна съответната дистанция, при която героят задължително стои по-ниско от нас.
Много са условностите в изграждането на комедията, които ни пречат да състрадваме и да се идентифицираме. Според Бергсон смешното като реакция е отношението към онова вредно, неживо, механично, от което обществото трябва да се очисти.
Анри Бергсон е философ от началото на ХХ в., който оказва много силно влияние. Според Бергсон смехът е социална реакция, в която има елемент на катарзис. Смехът е също ифизиологична реакция, чрез която се отблъскваме от смешното, дистанцираме се от него.
Ние винаги се смеем на общото, типичното, а не на единичното. Противоречията, които пораждат смешното, носят в себе си нещо, което е между автоматизма (непроменящото се) и адаптивността (променящото се). Животът изисква от нас да сме адекватни на ситуацията. Смешното поражда у нас неадекватност (тя е вродена), която се оттласква чрез смеха.
Според Аристотел комедията винаги се гради върху грешка и грозота, които обаче не саболезнени и не са пагубни. За да се случи комедията, е нужна съответната дистанция, при която героят задължително стои по-ниско от нас.
Много са условностите в изграждането на комедията, които ни пречат да състрадваме и да се идентифицираме. Според Бергсон смешното като реакция е отношението към онова вредно, неживо, механично, от което обществото трябва да се очисти.
Начини за създаване на комедията и смешното
В драмата комедията и смешното се създават по
няколко основни начина:
(1) комедия
на характерите: представя несъответствието между претенцията на героя за
това какъв е и неговата реална същност; ако този конфликт не е „болезнен и
пагубен”, това е комедия, но ако е, е трагедия
(2) комедия
на ситуациите: на преден план се извежда несъответствието между постъпките
и изискванията на конкретната ситуация; животът изисква едне пределна
адекватност и промяна, а в комедията героите не се променят (пр. Бай Ганьо в
банята)
(3) комедия
чрез езика (Оскар Уайлд): на нивото на езика комедията се случва чрез
характерна употреба на думите, в която има недопустими на пръв поглед
съчетания, чрез които обаче се извежда важна характеристика, която понякога не
е достъпна за обикновения сериозен поглед; тук най-ясно присъства хиперболата като
стилистичен похват (разчита се основно на хипербола и контраст)
Композиция
на комедията
Композицията
на комедията често е лабиринтообразна, т.е. има сюжетни ходове, които не водят
до никъде. Много характерно е, че развръзката винаги идва
някак случайно. Шелинг казва, че комичното е „напрежение между
принудата и произвола”. Комедията се решава по един демонстративно произволен
начин. Липсва дълбока вътрешна мотивация на постъпките. Сюжетът предлага
един изкуствено приповдигнат конфликт,
който не крие своята условност, а зад него стои известна лековатост; няма сериозни
сътресения.
Макрорамка
на комедията
Комедията
няма претенция за правдоподобност. Тя през цялото време демонстрира своята
условност, особено чрез хиперболата. Сред определенията за комическия
персонаж се среща и разбирането, че това не е нормалният човек или
най-малкото не е представителен за това, което се очаква от човека.
През
дистанцията на комичното можем да се свържем с един характерен опит за света по
много начини.
През Ренесанса,
ако драмата завършва със сватба, значи е комедия; ако
завършва съссмърт, значи е трагедия. Рамката е много
важна. Разрешението във финала е показателно.
Според
неврофизиолозите мозъкът ни е по-добре устроен към нещастието.
Маркс: „Народите се прощават със своето минало, смеейки се.” В някои
райони в България не се иска прошка между съпрузи, защото чрез прошката
връзката се разпада, преодолява се миналото. Чрез смешното също. Като духовно
преживяване, смешното е тип израстване на личността.
Няма коментари:
Публикуване на коментар