Всеки, който казва, че има само един живот явно не знае как да чете книги.

Всеки, който казва, че има само един живот явно не знае как да чете книги.

вторник, 15 септември 2015 г.

Характер на българското възраждане. Преход от стара към нова литература.

   За разлика от Ренесанса в Западна Европа, който обхваща периода от 13 - 14 в. до 18 век, нашето възраждане се простира само върху два непълни века - 18 и 19. В неговото начало условно се поставя завършената през 1762 г. "История славянобългарска" на Паисий Хилендарски, а за негов край се смята Освобождението. 
   Типичната за Западноевропейския ренесанс замяна на теоцентризма с антропоцентризъм се извършва и у нас, но с една съществена разлика. Поради специфичната съдба на поробените балкански народи, антропоцентризмът на тяхното възраждане се реализира в по-голяма степен като етноцентризъм. В центъра на идеологическия интерес стои съдбата не само и даже не толкова на освобождаващия се народ от средновековните вериги, колкото необходимостта от освобождение на народа от чуждото духовно и политическо робство. Вместо характерното за Западна Европа връщане към античния естетически и хуманистичен идеал, Българското възраждане изпитва по-голяма необходимост от възстановяване на собствената историческа памет, а това съвсем естествено налага патриотизма като основна идеологическа доминанта.
   Другата основна отлика на Българското възраждане се състои в обстоятелството, че то протича по време на следващата велика епоха в развитието на човешката цивилизация - Просвещението, като продължава дори и след нейното приключване на Запад. Балканските възрожденци се обръщат не към античните мислители, а към идеите на новата, модерна европейска наука и просвета, привлечени от нейния позитивизъм, енциклопедизъм и евристична страст.
    Успоредно с другите процеси протича и осъзнаването на необходимостта от ново образование. Примитивната килийна училищна система вече не е в състояние да отговори на порасналите образователни нужди. От тесните и мрачни манастирски килии училището постепенно започва да се пренася с по-широки и светли стаи, в къщата на учителя и някой по-заможен българин, а след това и в самостоятелни сгради. Псалтирът, светчето и молитвеникът се заменят отначало с донесени отвън , а после и с български учебници по всички онези предмети, които се изучават по същото време в най-добрите европейски училища.
   През цялото време на своето съществуване и в почти всичките си прояви българската възрожденска литература има публицистичен характер и изпълнява публицистични задачи : внушава както общочовешки и личностно - нравствени, така и определени обществено-политически идеи (духовно- и национално-будителски, патриотично-революционни, социални).
   Постепенно, с все по-осъзнатото възприемане на ренесансови и просвещенски идеи, със засилването на контактите с чужди култури, с по-широкото разпространение на определени обществени идеи се осъзнава ясно фундаменталната необходимост от изграждане на светска култура и съответстващата й литература като най-важна нейна съставна част. През 40-те години на 19. век се създава периодичният печат (К. Фотинов и И. Богоров), който осигурява общонационална възможност за дискусия по най-важните въпроси на формиращото се гражданско и културно общество.

Няма коментари:

Публикуване на коментар