Клод
Леви-Строс- Антрополог, един от основателите на структурализма-„
Структурализмът възниква през 40те години на 20ти век, а се налага 60те години.
„ Има своето обяснение за развитието на техноградското общество, което вече
съумява да регулира социалните конфликти, за това структурализма отказва
внимание на социалната структура и търси опора в първични структури в човека и
обществото.”
Интереса
е към вечните форми, към постоянните
структури, каквито вижда в езика и в културата. Маскира това като стремеж за неорационализъм,
като абстрактен
обективизъм; Абсолютизира
структурите и знаковите отношения в културата. Марксическото литературознание
критикува структурализма, заради виждането само на устойчивото в синхронното
изследване (това, което е лишено от исторически детерминизъм). Така обществото
изглежда като безупречно функционираща структура, като вечно- това е една от
заблудите на буржоазното мислене.
Основни
понятие в структурализма са: структура, знак, значение,
функция, поетически език.
Структурализмът
е школа във философската естетика и се ползва в различни сфери, в различни
литературоведски школи. Понятията, които използва са се срещали и преди това,
но в структурализма, те са с изменено съдържание и статус- с преобърнат и
абсолютизиран характер, който променя категориите в естетиката- Още от края на
20ти век, структурните знакови и функционални отношения стават детерминанти(
нещо, което подчинява всичко останало) на творчество, на живот- на всичко.
Жан-Пол Сартр- западната хуманитаристика
твърди, че структурализмът обезсмисля творческата активност, защото
отстранява субекта - И езикът, и обществото представят колектива, колективното
мислене, което се приема от структурализма за обективно и обект на изследване.
Всичко е подчинено на структурен детерминизъм, за това ние говорим за езика, а
не езика за нас.( Езика подчинява всичко). Мислене и език са корелати, чрез
езика може да се представи единствено субективно мислене.
Структурализмът
представя една много добра описателна система и класификация. Благодарение на
структурната лингвистика положителния ефект е в демистификацията на литературата, в разбирането, че тя рационално
може да бъде обяснена. Рационалното мислене и логика са научната истинност от
Античността до днес. Това се нарича логоцентризъм.
Вярата в логоса, вярата в истината, в присъствието на нещата. -Деструктивизмът е първият, които яростно
се съпротивлява на подобно разбиране.
Друга
положителна страна на структурализма е разбирането, че човешките значения са
конструирани в една структура, а не са естествени или изобретени от
индивидуалния субект. Литературата не отразява реалността, реалността се
произвежда от езика, това е виждането за фикционалния дискурс.(Цветан
Тодоров пише за него; Позовавайки се на Фреге, той казва, че никой от нас не се
интересува дали Одисей наистина е живял, когато чете). Истината е впечатление,
което се произвежда. Структурализмът едновременно претендира, че е абсолютно
обективен, заедно с това при цялата обективност, която се търси, съществува
елемент на идеализъм в абстрактността на структурите, но не само защото те са
научен модел(всеки научен модел е идеален), унищожаването на субекта (те мразят
категорията автор и категорията единица), липсата на гледна точка отвън-
(субектът е този, които гледа обекта), унищожава възможността структурата да се
превърне в материя. За да се превърне енергията в материя винаги трябва
наблюдател, за да колапсира и да се превърне в субстанция. (принципи на
Хайзенберг – в един битов план това е, когато любимият те гледа, колапсирате и
започвате да се чувствате прекрасни.) Ако няма реален субект понякога енергията
остава само енергия- трябва да има наблюдател.
Обратното
прави деконструктивизма. Идеята му, че структурата Никога Няма център, защото
той трябва да е елемент от същата структура, и за това центърът е винаги извън
структурата. На практика вижда структурата в пределна материалност(това, което
липсваше на структурализма) и тя се разпада непрекъснато, подобно на материята,
в непрестанна регресия (както елементарните частици се разпадат на още
по-елементарни частици).
Структурализъм
изследва структурите и общите закони в тях. Отделните явления( нещо, което
реално съществува) се разбират като проява на по-общи закони. Елементите,
единиците на изследване се разбират само в отношение към взаимовръзки вътре в системата, а те са винаги на
свързаност или опозиция, за това характерно за структуралните анализи е да се
описват и изследват бинарните опозиции, повторителността и възможната
свързаност. Образите в литературата нямат реални значения, а само релативно(
това на отношенията, в които влизат), за това структурализмът пренебрегва
съдържателния план и културните стойности. Известно е, че по начина, по който
прави изследвания, не прави разлика между телефонния указател и литературно
произведение. Към означаемото няма интерес, защото правилата са в означаващото,
тоест в езика, а не в конкретното послание.
Важат
думите на Жерар Монет за руския структурализъм: „Литературата достатъчно дълго
е била приемана като послание без код за него, за да стане необходимо да я
приеме за известно време като един код без послания”. В този кос звучи
„анонимното”, което говори. Всичко е език, това е в духа на времето и така се
поставя проблема за битието на езика/ Поставя се и проблема за непрозрачността
на нашия всекидневен свят. Модерната цивилизация е цивилизация на скрития
смисъл, за разлика от ясния детерминизъм на 19ти век, знае се какъв е смисъла
на нещата, имат ясни връзки между отношенията. Пътят към развиване на тази
непрозрачност се търси първо през формализацията и второ през
интерпретацията, като един по –късен постмодерен етап.
В
изкуствознанието понятието структура за първи път е въведено от Дилтай, края на
19ти век. „Усещането за структура е главна съставна част на описателната
психология. Именно в него преди всичко е заключена основата на науките за
духа(хуманитаристиката) „
Понятието структурализъм е създадено от Роман Якобсон през 1929, на Първия Славистичен
конгрес. Именно срещата на Якобсон и Клод Леви-Строс през 40те години
задава теоретичното начало на структурализма. Ключови понятия за Якобсон са- поетичното, което е поставяне на
езика в самосъзнателно отношение спрямо него- автореференциалност- това води до
осезаемост на знаците- стават естетически обект’ знака е „отместен” от своя
обект, ценност само по себе си, и сам се превръща в обект с независима
стойност.
За
Якобсон думите не са резултат от мислите, а резултат от сходство,
противопоставяне и паралелизъм. Именно това търси структуралния анализ.
„Граматиката на поезията и поезия на граматиката”- „не е важно за какво говори
текста, а че има паралелност и противопоставяне”. Освен това литературното
произведение има структурно единство. Тези идеи на Якобсон са надграждане на
създаденото в Руската формална школа. „Социализираните части на духовната
култура, както например езика и
приказката са подложени на по-строги
и еднообразни закони от колкото тези области, където господстват
индивидуалното творчество.(Проб и 31 функции на приказките от „Морфология на
вълшебната приказка”). Подобни еднообразни структури, каквито има в езика и
приказките, не могат да се отнесат до индивидуално творчество, въпреки че
представят едно ниво в неговата организация.
Якобсон участва в създаването на Пражкия лингвистичен кръжок- 30те години на
20ти век. Въвежда разбирането за литературата като структура и осмислено
динамично цяло.
Идеята
на Сосюр от „Курс по обща лингвистика”-1916г., влиза в основите на
структурализма- идеите за знака като означаващо и означаемо и за синхронно
изследване на езика с идеята, че той е завършена система в една точка на
времето. Структурната лингвистика и Семиотиката съзадават съвместно идеите за
литературата като структура и система. През 70те години на 20ти век, става
водеща Семиотичната школа в Тарту, Естония, където водещата фигура е Юрий
Лотман. Общото въздействие на рационализма личи в неговите думи; „ Ако
литературата не може да се опише чрез математика, толкова по-зле за
литературата”- личи влиянието на Питагор, Декарт, Хусерл.
Според
него се съдържат няколко системи- лексикални, графични, метрически,
фонологични. Характерно е, че съществува напрежение между тях. В духа на общата
научна парадигма, се работи с напрежението между норма и отклонение.
В
структурализма личи вярата, че лингвистичните модели са универсален обяснителен
механизъм- под влияние на Сосюр. В езика можем да видим логоса на всичко-
панлингвистична теория. Ницше: „ Да не остави никаква дупка в системата на
знание”- това е казано за Сократ?. Разцвета на структурализма е 60те години във
франция- четирите големи имена тогава са –Барт,
Цветан Тодоров, Греймас, Жонот.- те разчитат на ретологии- описателни
структури, чрез който разказа влиза в общия поток на модели на мислене.
Деконструктивизъм
В
основата деконструктивистката критика стоят възгледите на ЖАК ДЕРИДА, от края
60те години на 19ти век, който преобръща философската парадигма на
летературознанието. Понятията, които критикува са тези за: йерархии, идентичност и истина, с идеята, че те потискат и пренебрегват другите
съществуващи елементи. Понятието присъствие(
на фр. Presance), което е основна ценност за логоцентризма(за всички, които
приемат логоса-думата), за Дерида е метафизика,
защото то никога не е постигнат в чист вид(няма чиста идентичност) и носи
противоречие в себе си. Основни
следствия на това виждане са, че природата винаги е и култура, винаги е
"опорочена". "Няма чиста природа"- казва Дерида. Той не
въвежда нова бинарност( нещо различно от природата и културата), а нови термини,
за да отрази приеодата на елементите като непривилегировани. Вместо оразличаване- основно
понятие за Сосюр, той въвежда понятието диферанс (с нарочно правописна грешка на френски)- означава
едновременно различие и отлагане. Знака
препраща към друг знак, а не към предмет. Друго понятие, което използва той е следа. В процеса на различаване знаците
носят следа от други знаци- всичко е следа, няма чисти, неопорочени знаци. И
именно в това е възможността за пораждане на значение, а не в самостойно битие
на знаците. Създава се безкрайна тъкан от разлики с други означаващи, а знакът
в този смисъл винаги е за едно
отсъстващо означаемо. Именно тази празнота откъм означаемо е условието за
създаване на текстове. Текстовете разчитат на дисеминация(разсейване), а не на бинарността в отношението
знак-знак, която за Сосюр осигурява
връзката с означаемото.
Целта
на Деконструктивизма е да дестабилизира утвърдените представи и да проследи как литературния текст се себеподрива- деконструира се.
"Това е продуктивно, заради отказа от окончателен смисъл, въпреки че това не е абсолютна свобода"- Дерида.
Именно отказа от позитивни практики го предпазва от слабостите, които иначе
могат да бъдат критикувани. -"ЗНачението зависи не от субективното
идентифициране, а от зоната на различните сили, които предизвикват
интерпретациите."
В
Йеилската школа тези идеи през 70-80 години на 20ти век стават популярни.- Пол де МАН, ДЖ. Хилис МИЛЪР, Харалд БЛУМ,
Джофри ХАРТМАН- Хартман акцентира
върху неяснотата и неопределеността, ръй като за тях смисъл няма."Четенето
е проект; четем за да разберем, в какво се състои четенето като форма на
живот". Не четем заради окончателния смисъл. Оразличаването според
деконтруктивизма е ефект на трансформация. Удар срещу всичко, което прави
структурализма. Деконструктивистите
дразнят със своя език. Те обичат да играят с езика. Като цяло
Деконструктивизма е сериозна провокация спрямо установените ни рефлексии за
смисъл. Една любопитна практика, в която познатите понятия отпадат. Сменена
гледна точка, различно фокусиране. Те
говорят за едни кардинални разломи. Проникват до основите на материята. -От
80те години насам нямаме теоритик, които да пише за тях "без да им удари
шамар."
Няма коментари:
Публикуване на коментар