Всеки, който казва, че има само един живот явно не знае как да чете книги.

Всеки, който казва, че има само един живот явно не знае как да чете книги.

четвъртък, 17 септември 2015 г.

Хорова мелика – културно-исторически аспекти

Безспорно показният и авторитетен дял на меликата е хорова поезия. Тя се нарича така, защото се пее от хор, а освен това изпълнението й се съпровожда с танци. Властниците заплащат както на танцуващите, така и на пеещите. Това означава, че събирането и изпълнението не са спонтанни, а са свързани с официални поводи и специална организация.
Поджанрове на хоровата мелика са
·         Химнът
·         Пеанът
·         Дитирамбът
·         прозодията (песен, изпълнявана при победни шествия)
·         партенията (песни изпълнявани от девици)
·         хюпорхемата (песни за танци)
·         енкомият (хвалебни песни)
·         трени (оплаквателни песни при погребение)
·         епиникия (възхвална песен за победител в състезание)
Най-популярни от изброените форми са химните, дитирамбите и пеаните. Пеаните първоначално се посвещават на бог Аполон, по-късно и на Дионис, Хелиос, Асклепий. Към ІV в. пр.Хр. те се превръщат във хвалебни формулки, с които се измолва предпазване от болести и нещастие и се изказва благодарност към оказаната защита. Във връзка с мита, според който Аполон убил страшния дракон Питон, пеаните се изпълняват и като песни за победи и битки, пеят се от армиите преди да влязат в бой. Пеят се също така на Аполонови празници, на пирове, на обществени погребения, най-вече със съпровод на китара, а най-известни автори на пеани са Бакилид и Пиндар. Постепенно тези песни започват да се посвещават не само на богове, но и на хора. В чест на бог се съчиняват и дитирамбите – те се създават във възхала на Дионис, бога на виното, веселието и музиката, но подобно на пеаните с течение на времето започват да се пишат и за други безсмъртни обитатели на Олимп.
Главната отлика между пеана и дитирамба се съдържа в екстатичния характер на втория химничен вид. Според Аристотел тъкмо от дитирамбите се заражда старогръцката трагедия, от диалозите на хор и един актьор. Те са пяти при победи на спортни състезания през ранната гръцка класическа епоха – при финалите на олимпийските, питийските, истмийските и немейските игри. Победителят е сравняван със знаменити предци, като се използват художествени паралели с митове за богове и герои, свързвани с основаването на атлетическите игри. Сред запазените имена на съчинители на дитирамби са Симонид, Пиндар и Бакилид (и тримата от V в. пр.Хр.).


Няма коментари:

Публикуване на коментар