В продължение
на три столетия (7 – 5 в. пр.н.е.) настъпва една забележителна епоха на разцвет на елинската
лирика. Срещу строго закованата, еднообразна форма на епоса, заключен в
хекзаметъра, в епохата на лириката се налага едно изумително богатство от
лирически форми и жанрове.
Много
съществено различие между епоса и лириката е музикалния съпровод, който заема
много по-съществено място в лириката, отколкото в епоса. При епоса има скромен
съпровод на лира, докато в лириката музикалната компонента заема по-съществена
форма.
„Лад“ е
съотношението между устойчиви и неустойчиви звукове в музикалната система.
Последователността на стъпалата в тази система оформя гамата.
От 18-и век
насам в европейската музика се различават две основни ладови системи – мажор и
минор. Мажорният лад се свързва с представата за жизнерадостна, весела музика.
Минорният лад се свързва с представата за скръбни, сподавени настроения.
В елинската
древност е имало пет основни лада, чиято характеристика е не толкова и не само
музикална, но и етно-езикова, т.е. съответните лирически жанрове са имали
някаква специфична музикална характеристика, но са били свързани и с определени
старогръцки диалекти. Интересно е обаче, че в съвременната европейска култура
гамата е проспективна (т.е. отдолу нагоре), а в елинската култура движението е обратно
и основно е имало две тетрасъзвучия.
Основни
ладове:
·
Йонийски
·
Дорийски
·
Еолийски
Второстепенни ладове:
·
Лидийски
·
Фригийски
Лирическите жанрове са десетки и
са доста различни, но можем да разглеждаме лириката в рамките на три основни
двуделения:
1)
Според типа изпълнение
a.
декламативна лирика: жанрове, които са по-близо
до епоса
b.
песенна лирика: стихове, които са били изпявани
2)
според начина на изпълнение
a.
солова (монодична) лирика
b.
хорова лирика
3)
според съпровождащият инструмент
a.
китаристика (от гр. китарон – лира)
b.
авлетика (от гр. аулос – флейта)
Еолийската мелика изпъква със
забележителна поетическа школа на остров Лесбос, родината на Алкей и Сафо.
Сафо (втората
половина на 6 в. – началото на 5 в. Пр.н.е.)
Тя е
най-прочутата поетеса в древността. Родена е в семейство на аристократи. По
време на бунта срещу аристократите на о-в Лесбос (края на 6 в.) Сафо бяга от
острова. В главния град на острова – Метилене, Сафо организира своя
певческо-музикална танцова школа, където обучава млади девойки. Създава свой
специфичен стих, оказал огромно влияние върху римската поезия.
„О, красива,
о, прекрасна девойко“ – обръщение към булката
„Посрещнете
хубавоногата нимфа, дружино“
От стиховете й
до нас са достигнали около 150 фрагмента. Била е омъжена и е имала дъщеря.
Според легендите в по-късните й години Сафо се влюбила в младия красавец Фаон,
който не отвърнал на любовта й и тя, отчаяна, се хвърлила в морето от
Левкадската скала.
Лириката на
Сафо рядко излиза извън пределите на преживяванията, свързани с нейния затворен
кръг. Тя е близка до фолклорната песен и влага лично съдържание в традиционните
форми.
Алкей (620 – 580 г. Пр.н.е.)
Алкей е от остров Лесбос. Враждебността му към лесбоските
тирани Меланхос и Марсил става повод да бъде изпратен в изгнание.
В своите
творби поетът напада не само тираните, но и управниците изобщо. Бунтарството му
го отвежда в Египет. Той не остава безразличен към личността и поезията на
Сафо. Свидетелства за това са някои фрагменти, смятани за части от поетическа
преписка между двамата. Последният сигурен факт за него е че през 580 г.пр.н.е.
се завръща в родината.
Творбите му,
високо ценени през античността, били редактирани и издадени в десет книги ат
александрийските филолози Аристофан от Византион и Аристарх. Вероятно са били
подредени тематично, тъй като днес са съхранени наименования на групи
стихотворения като „Бунтарски песни“, „Химни“, „Песни за пиршества“. Алкей
възпява всичко, което го вълнува – политика, природа, богове, вино, любов.
Алкей
разработва и народни песни и пише свои за народни празненства. На
разнообразните теми хармонира разнообразна метрика, заради която поетът е
толкова ценен. Той използва голяма и малка „асклепиадова строфа“, „сапфическа
строфа“ и най-често „алкеева строфа“(състои се от 4 стиха – 2 по 11 срички,
третият – 10, а четвъртият – 9; съставена от различни метрически стъпки). Пише
на родния си еолийски диалект, като използва форми, характерни за езика на
Омир.
Няма коментари:
Публикуване на коментар