Васил Априлов – 1789-1847г.
Сред поредицата просвещенци фигурата на Васил
Априлов се откроява много релефно – възприемаме я като временно делигирана от
висшите кръгове на петербургски „салон” в груповата снимка на възрожденската ни
интелигенция. Елинист по образование и насоченост на вижданията и меценатската
си дейност, израснал в руска среда, той едва в края на живота си се включва в
националния ренесансов процес. Запознавайки се с „Дрение и нинешние богарь”
(1829) на Ю.Венелин, предусещайки по време на пътуването си от Цариград до
родното Габрово настъпващите промени, от виден член на гръцката колония в Одеса
Априлов се превръща през 30-40-те години в една от най-представителните
личности на нашето Възраждане. Целият му живот преминава в чужбина,
интелектуалния му опит и култура са изцяло продукт на „чуждото”. Но всичките му
начинания адаптират натрупаното и го ориентират към реформите в българското
училище с неговия светски характер, към изграждането на единен книжовен език,
на историческо съзнание и активно отношение към миналото.
Васил
Априлов ни се разкрива откъм две главни насоки – първата е практическата,
свързана с непосредните му усилия в областта на образованието и материалната му
помощ за младите, за създаването на Габровското училище (1835), втората –
свързана с личните му занимания и приноси в просвещенската книжнина. Без да
забравяме дебюта му с брошурата „Българските книжници или на кое славянско
племе принадлежи Кириловската азбука” (1841), говорим ли за книжовника, имаме
предвид главно „Денница на новобългарското образование” (1841), „Допълнение към
книгата :Денница на новобългарското образование”(1842), „Мисли за сегашното
българско учение” (1847).
Основната
идея, която те защитават, е свързана с ролята на Априлов като първи теоретик и
историк на новобългарското образование. Сам подчертава, че тръгва от
намерението да направи „известни началото и развитието на възникващата отново
новобългарска образованост”. То го подтиква да портретува авторите на
създаваната литература, да характеризира книгите, училищата, довежда го до
резултатите. Друг принцип – убеждение, но и повик, пожелание, но и изповед,
легнал в основата на „Денница..”, откриваме пак в краткото й предисловие „Ще
бъда щастлив, ако моите съотечественици ме разберат и обикнат родното,
националното”. Но за нас е важен начинът, по който постига той целите си,
конкретните форми, които благодарение на него добива картината на тогавашния
духовен живот.
Като
творческа личност Априлов е предразположен към публицистичния тип изображение.
Страниците му възстановяват реалните прояви на просветно-книжовния процес –
оценка на книгите „Савяноболгарско детоводство”, „Българска граматика”,
„Христоития”, „Месецеслов”, преводите на Гаврил Кръстевич, речниците,
разговорниците; характеристика на училищата в Габрово, Копривчица, Сопот, Панагюрище,
Свищов, Карлово, Трявна и др. Няма склонност към абстрактното теоретизиране или
поучения – винаги тръгва от конкретното и чертае перспективи пак на базата на
конкретното.
Въпреки
присъщата си дипломатичност и сдържаност, книгите на Априлов ни го разкриват
като роден полемист – с размах и широта на вижданията, с готовност и воля да ги
отстоява като обща програма за целокупния български народ. Благодарение на
него, чрез „Денница..”, „Допълнение към денницата” и „Мисли за сегашното
българско учение” художествено-публицистичният тип изображение се ориентира към
окрупняване, към своето по-пълно развръщане и социализация – от познатите си
дотогава кратки форми и паратекстови роли то заживява със статута на
самостоятелните издания.
Със същия
знак е намесата на Априлов в съдбата на епистоларната проза – продължение на
публицистичния му талант и възможности, засягаща същите въпроси, които залягат
в книгите му. Преписката с Венелин, Н. Рилски, Р. Попович, братята Христо и
Евлоги Георгиеви, Иларион Маакариополски, с манастирското братство на „Зограф”
и др. е не само широка документална картина на въпросите, които занимават
творческата ни интелигенция през тоя период, а и въплъщение на тип култура като
водеща за целия ренесансов процес.
Няма коментари:
Публикуване на коментар