Епосът е най-старият литературен род. В сукцесията на
литературните родове той е първият. Сукцесията на литературните родове е епос
(VІІІ в.) – лирика (VІ в.), драма (ІV в.). Епосът възниква пръв по време и в
началните си прояви има връзка с героичната (юнашка) песен във фолклора, с
приказката, с митологията. Приема се, че първите му форми все още имат смесен
характер (между литературното и нелитературното). Съществува виждане, че епосът
окончателно се оформя като род едва през Средновековието с появата на
рицарските романи. Това виждане е свързано с оформянето на основните видове в
епоса, които се делят по обем, т.е. по плътност и епическа широта. Това са
четирите основни рода: роман, повест, разказ, новела. Романът започва да се
утвърждава през Средновековието, въпреки че още в античната литература има
негови изяви. Вероятно затова едва през Средновековието може да се говори за
родовото понятие “епос” по начина, по който съществува днес. В сравнение с
лириката и драмата в епоса най-рано изчезват следите на синкретичност. Кои са
онези белези (характеристики), които могат да се нарекат необходими и
достатъчни условия, за да наречем нещо принадлежащо на този род.
§. Основни характеристики
на епоса
За епоса е характерна: (1) наративна
повествователност, (2) бинарност на изказа, (3)епическа /
повествователна широта.
1. Наративна и конфликтна сюжетност
1. Наративна и конфликтна сюжетност
Най-отчетлива е разликата между епос и лирика. Лириката е несюжетна,
което означава, че по статут може да създава цялостта на литературния текст и
без помощта на сюжет. Когато в епоса липсва сюжет, това е функционално
маркирано. Поражда се напрежение спрямо очакванията и възможностите на
епическия текст (творба). Тогава се говори забезсюжетност. Ако кажете,
че лириката е безсюжетна, това е невярно. Не може да се каже, че епосът е
несюжетен. За лириката – само несюжетност, за епоса – безсюжетност. Смислово
изглежда еднакво (липсата на сюжет), но в единия случай това е нормално, докато
в другия случай става едно голямо разкъсване на жанровото участие. Руските
формалисти Томашевски и Шкловски се опитват
да разграничат фабула от сюжет. За тях фабулата е материалът, самата история,
самото действие, някак извън текста, докато сюжетът е художествената
организация на развитието на действието в самата творба. Разликата е
функционална и поставя акцент върху допълнителната художествена оформеност,
която носи сюжетът и в този смисъл сюжетът е похват. Когато се говори за
отделните елементи, отделните нива в организацията на литературната творба, прието
е да се говори, че има едни, които са по-формални и едни, които са
по-съдържателни; защото нищо не е само форма и нищо не е само съдържание,
винаги има някакво оттласкване по скалата. Най-формалното ниво е фонетичното,
най-съдържателното – художественият образ. Приема се, че сюжетът е някъде по
средата. Всички истории имат завръзка, развитие, кулминация и развръзка,
независимо, че са различни. Сюжетът е възможността в цялото това многообразие
да се намери някаква хармония, подреденост и явно е възможност да се създаде
усещането за цялостност (завършеност), което, специално за епоса, е
изключително важно. Сюжетът, при това наративната сюжетност, може да се
разгледа и в отношение с драмата, в която има конфликтна сюжетност.
В драмата са по-важни страстите, а не събитията – по което разбираме, че в
епоса събитията (случването на нещата) са доста важни. В драмата е по-важна
целта, мотивацията на героите, което поставя един елемент в сюжетността във
водеща позиция. Вероятно става въпрос закулминацията. Най-трудно е да се
разбере къде е завръзката в една творба. Напр., за “Гераците” на Елин Пелин се
казва, че завръзката е в ІV част, когато Павел пристига на село. Ако започнем
да се връщаме още по-назад, стигаме до убеждението, че завръзката не е там.
Това е свързано и с жанровите особености на повестта, където сюжетът не е
толкова изявен, не е толкова водещ като послание; една друга логика, която ни
се случва да проследяваме. Какво означава наративна (повествователна)
сюжетност?Повествователната сюжетност се обяснява често
през наратологията, която структурализмът оформя като самостоятелна научна
дисциплина. Ако се работи с термини от лексикологията, за да се опише
случването, се приема, че минималната повествователна единица съдържа
съществително плюс глагол, който е различен от спомагателния. Това вече е
разказване. При това се очаква, че се променят качествата на съществителното,
което всъщност е нещото, на което му се случва събитието.
2. Бинарност на изказа
Епосът започва да се утвърждава не просто като литературен род, а
като литература, и с постепенното утвърждаване на ролята на повествователя;
едно все по-ясно и все по-активно присъствие на повествователния глас.
Бинарност на изказа означава, че в епоса може да се среща авторова реч и реч на
героите. Ако съпоставим с драмата, където има само диалог, присъствието на
повествовател в епоса може да се мисли като една подчертано уравновесяваща
(балансираща) функция на изказа. Повествователната реч – речта на автора (този,
който разказва, описва, коментира и пр.) – наповесява, защото поема
отговорността за един цялостен и завършен, контролиран някак свят, докато в
драмата всеки речеви субект е само част от общата мозайка, не може да поеме
отговорността за цялото. Прави впечатление, и то се отбелязва, важната функция
на употребата на минало време в разказването. Така изразът представя нещата
като вече случили се и ни кара да ги мислим като цялостни, завършени; в
дистанция не само във времето, но и по отношение на всяка сегашност. Това
рефлектира във всички представи за епоса като “спокоен” и “уравновесен” –
Новалис казва даже “прагматичен” – литературен род. Това минало време, което
представя света като вече случил се. Епическата дистанция се носи от миналото
време, независимо за какво се разказва. Друга характеристика на епоса, която
пак е свързана с повествователния план, с авторската институция, това е
усещането за съзерцателна природа, която рефлектира във въображението. Така
казваВилхелм фон Хумболт (последните десетилетия на ХІХ в.), един
от най-добрите изследователи на епоса. Въображението е основен познавателен
принцип, възможността да се създаде сетивен образ на онова, което е иначе
духовно или мисловно; образната природа е изведена на преден план. Това
очертава няколко характеристики, свързани с това. Затова епосът се мисли
като: единство (художествен свят), обективност(доколкото
представя предмети; тази външна положеност, за която говори Хегел, т.е.
обектите, предметите), тоталност (художественият образ като тотален синтез на
субективното и обективното, според немската класическа естетика), равновесие
и най-висша сетивност. Този предметен свят, улегнал, завършен, който ние
възприемаме през въображението, иде през петте сетива.
3. Повествователна широта
Епосът се отличава с изключително много
повествователни възможности, с голямо разнообразие. Един опит то да се
класифицира е през позицията на повествователя. Предложена е от Хенрик Маркевич,
една класификация с четири такива позиции:
1) когато повествователят не се реализира като
фабулен персонаж, т.е. той е неутралният, всевиждащият разказвач;
2) когато повествователят не се реализира като
герой-разказвач, но определено личи напрежение спрямо една възможна маска,
отделяща художествен субект от речеви субект (т.е. отделяне на този, който
разказва, от тоталната представа за твореца зад нея);
3) когато повествователят разказва като лице,
въвлечено във фабулата – класическият случай на герой-разказвач;
4) когато повествователят участва във фабулата
като персонаж, но си запазва функцията на всевиждащ разказвач (много примитивна
или много модерна функция).
В най-новата българска литература Леонид Леонов има един
великолепен роман (“Катет”), където има подобна игра със смяна на
перспективите, като героят, който е разказвач, в един момент се поема във
функцията на всевиждащ разказвач и включително се виждат конкретно случващите
се неща. Има една много особена подвижност в повествователните схеми, която
само епосът може да си позволи. Друго нещо, което може да си позволи епосът, е
точно заради това, че повествователят владее един успокоен и контролиран свят.
Това е възможността (още при Аристотел я има) едновременните действия да се
представят като последователни (има го още в античната литература); времето
може по-свободно да се разиграва в този наративно разгърнат свят. Следва една
множественост на отношенията повествовател – реч на повествователя – реч на
героите – вътрешен монолог – саморефлексия – плавни преходи, които особено
модерната литература прави великолепно и в които отговорността някак е
споделена между обектите на представяне и субектът, който представя този свят.
Хубаво е, когато се говори за повествователни модели, да се спомене сказът.
Така например сказът е една повествователна форма, в която отношенията между
текста и извънтекстовата действителност се динамизират. Терминът сказ е от
20-те години на ХХ в. Подобна проблематика е известна през руския формализъм,
но се работи и в Германия. Айхенбау твърди, че сказът, това е
цитиране на устна реч в повествователната реч, т.е. нещо, което би трябвало да
принадлежи обикновено на героите, някога се цитира в повествователната реч.
Според Пантелей Зарев сказът е особена връзка
между материала и неговата оформеност в епоса. Под “материал” се разбира
извънтекстовото, което прозира в нивото на оформения текст, т.е. цитира се
нещо, което си личи, че не е литературно. Обикновено се маркира през
некнижовните употреби на езика или през небалансираното слово, през речеви
конструкции, които носят подобно нещо. Според Боян Ничев сказът
е една особена форма на общуване, характерна за патриархалния човек, който не
разговаря, а разказва. Той никога не предлага чиста информация. Патриархалния
човек, като го запитате нещо, той започва някакви истории да ви разказва, няма
да ви отговори директно, не влиза в диалог. В “Чичовци” на Варлаам Копринарката
животът му зависи от това, ще го убият: питат го “От къде взе тази
прокламация?”, но той няма да каже от къде е взел тази прокламация, няма да
влезе в разговор или да отговори, а започва да разказва: “Ако някой ви хвърли
нещо там в двора, от къде да знаете какво му било на стомаха, та този някой...”
Сказът е една особена форма, в която винаги се предлага не просто обективният
свят, а неговото преживяване. Той винаги е оцветен през позицията на
повествователния глас. Бихме казали, че тук винаги има една деривация
(разклоненост): винаги и научаваме нещо за историята, научаваме нещо и за този,
който ни разказва. Има виждане, че това е предимно източноевропейска практика –
говоренето / писането в сказ. Гогол е първомайстор на сказа; при нас Радичков и
Хайтов много ярко присъстват. Има и друго виждане, че той си стои изобщо в
епоса като възможност (Пантелей Зарев). Има и трето виждане, че го има и в
западните повествования. Типична форма на сказа е “Разни хора, разни идеали”
(Ал. Константинов). Там, за да бъде подчертано сказовото, което много прилича
на монолог, за да бъде подчертано в първия фейлетон, започва с две изречения,
които ни въвеждат в хода на четенето. За помощник-регистратора, който като един
Хамлет държи своите речи и всички са с очакване отстрани. И тръгва това слово,
в което виждаме едно много характерно разминаване между поставянето на нещата и
тяхното оцветяване. Под “повествователна широта” често се разбира една
успокоеност на изложението (то е успокоено, защото е в мин. време) и една
характерна разгърнатост на синтактичните форми. Изреченията са изпълнени
синтактически (даже препълнени) с възможности така, както диалогът никога няма
да позволи заради живата комуникация и както лириката никога няма да си
позволи, защото тя живее от премълчаното. При Ролан Барт има едно интересно
виждане, което е свързано с властта на езика. Той казва, че в организацията на
езика властовите форми също могат да бъдат открити. Когато изреченията са
пълни, фразите са разгърнати, това говори за известна овластеност (налагане на
сила); спокойствието, че имаш времето, имаш правото да кажеш всичко по начина,
по който искаш да го кажеш. В драмата, където има диалог, все пак речта трябва
да се съобразява с живия контакт. Само епосът си позволява това празнично
разточителство, в което изреченията изпълняват пълната си синтактична
конструкция, фразите са завършени, възможни са извънсюжетните отклонения, с
цялата пълнота и богатства на един уравновесен, пълноценен свят. Това е точно
заради епическата дистанция, която се поставя с този свят и съответно
говорещият не е въвлечен нито в него, нито в комуникация с нас. В редки случаи
има комуникация с нас. Алеко Константинов напр. винаги има усещане за това кога
е досадил на аудиторията си, няма да си го позволи. Но епическото като
възможности е това. Когато говорим за епос, лирика и драма, т.е. за видовете,
ние говорим всъщност за възможности: какво може да направи произведението,
което принадлежи към тази класификация. Епосът може всичко това [вж.
споменатото по-горе], но само ако иска. Въпросът е какви са неговите жанрови
възможности. По същия начин и лириката: тя може да живее и без сюжет, но, ако
иска, ще си вкара сюжет.
4. Образна система
Тази епическа пълнота, тази разпростряност, свободно създаване на
света във времето, е възможност, която само епосът може да има. Под “епическа
широта” се разбира и възможността образната система да бъде изпълнена във
всичките си нива. Ние сме приели една йерархия, в която снемаме
действителността: от по-големите към по-ниските етажи, в една подобна
подреденост. Това се снема и в литературния свят (светът на литературата).
Съществуват макро образи (тези над общото внушение от текста,
на епохата), образи на действия и ситуации (по-големи
цялости), образи на литературни герои, образи детайли (най-малките
образи). Изпълнена е една подреденост на света, която се сравнява с нашите
представи за действителността наоколо. Това може да направи само епосът. Само
по неговите сили е да разгърне цялата образна система. Уедит и Уорън твърдят,
че има иобраз на чувство, който се намира някъде по средата между образ
на герой и образ на събитие. Ние свързваме образите с петте ни сетива. С какво
сетиво обаче се долавя този образ на чувство? Лириката напр. работи с образ на
чувство много повече, отколкото с тези предметни образи, които разчитат на
нашите сетива. Всичко това прави епоса най-информационно натоварения
литературен род. Разгърнатата образна природа най-често разчита на зрителните
образи, през които ние получаваме над 70% от информацията за света. Освен това
предметната наситеност в миметичния пласт определено се свързва с основната
функция на словото, което е предметната функция на думата и основа на всяка
познавателна дейност. Езикът в много по-голяма степен денотира (означава),
т.е. говори за предмета / нещата, докато лириката, дори когато говори за
нещата, тя конотира(“конотация” е връзката между две неща, според
философската семантика). Самата връзка не се отнася до предмети, а до тяхната
свързаност. Връзката, това е конотацията.
5. Епически видове
Епосът има много разнообразни епически видове.
Гатанката и пословицата също имат епическа широта, доколкото се представят като
част от един цялостен, подреден, завършен, установен свят.
Освен основното видово деление, което е
съобразено с епическата широта и обективността на епоса, има и други деления:
1) по принципа документална –
недокументална проза: мемоар, пътепис,автобиография, романизирана
биография (Анри Троая прави едни от най-красивите романизирани
биографии на известни личности), епистоларна литература (писма
с художествена стойност) и др.
Някога, когато се е говорело за епоса, се е
говорело като за белетристика (“изящна словесност”), което не е определение, а
по-скоро качество (красивото слово). Понякога влиза и едно доста некрасиво
слово. Думата “проза” може да замести понятието “епос”, защото се предполага,
че епосът се пише в проза, а не в стихове, но има епически творби и в стихове.
Пример за такава епическа творба в стихове е “Евгений Онегин” – роман в
стихове. Той си има много белези за това, че е роман. Има една известна реплика
на Пушкин за Татяна Ларина: “Как ме изненада тази Татяна! Взе, че се ожени!”
Епическото съчинение е в тази външна положеност на героите, тази особена
логика, в която те са поставени. Има и други значения на прозата, които въвежда
Исак Паси, когато пише за философската проза на Хайне. Прозата може да се мисли
като обратното на поезията: то е непоетичното, делничното, близкото до човека.
Другото значение на прозата е пак въз основа на разликата с поезията: силното
мъжко (строго) слово. Поезията не може да издържи на толкова силно и строго
слово. Не един и двама казват, че Пенчо Славейков не пише поезия – че това,
което пише, не било поезия. Понятието “проза” може да събере в себе си някои от
характеристиките на епоса.
2) по принципа сценичност – асценичност (наличие
на хумористичен елемент), като тук влизат видовете: хумористичен разказ, фейлетон, анекдот –
когато имат художествена стойност; също сатира.
3) съществуват и епически видове (микро форми), които се отделят
поради своята краткост. Пол Хернар ги нарича концентрични
видове: пословица, гатанка, епитафия,крилата мисъл, афоризми. Концентрични
са, защото са твърде малки и са съсредоточени някак в себе си. Пол Хернар (вж.
“Отвъд жанра”) е представител на Йейлската школа на деконструктивизма и се
опитва да предложи една жанрова типология, в която са включени три вида
произведение: концентрични видове (малки по форма,
съсредоточени в себе си; дребните видове в епоса, както и кратката лирическа
творба), кинетически (всички произведения, в които има
единство на действието[1];
епически и драматически творби),екуменически (тези, които имат принципна
незавършеност, отворен хоризонт в края на творбата; пр. епопея, която е
принципно незавършваема; романът епопея, пр. “Война и мир”).
БИБЛИОГРАФИЯ и ЦИТИРАНА ЛИТЕРАТУРА
* Франсоаз Болтов, “Всичко е език”
* Яворов, "Павлетица"
* Елин Пелин, "Гераците"
* Леонид Леонов, “Катет”
* Иван Вазов, "Чичовци"
* Алеко Константинов, “Разни хора, разни идеали”
* Пол Хернади, "Отвъд жанра"
* Ал. Пушкин, “Евгений Онегин”
* Франсоаз Болтов, “Всичко е език”
* Яворов, "Павлетица"
* Елин Пелин, "Гераците"
* Леонид Леонов, “Катет”
* Иван Вазов, "Чичовци"
* Алеко Константинов, “Разни хора, разни идеали”
* Пол Хернади, "Отвъд жанра"
* Ал. Пушкин, “Евгений Онегин”
Няма коментари:
Публикуване на коментар