Важна в и
връзката която се появява между фолклорното и художествено съзнание през
периода на Възраждането, която изгражда като процес преминаването от
неосъзнатото към осъзнатото целенасочено отношение. Например неосъзната връзка
с фолклорния тип е ограничена във времето- тя съществува от създадената нова
поезия, точно тогава когато народната песен е единствената форма на траен
контакт с поезията. Всъщност съзнателния интерес към Фолклора се заражда у нас
в средата на 19 в., когато все по-системно се печатат български народни песни ,
започват да излизат първите фолклорни сборници. Възрожденският човек навлиза
изумен в един поетичен фолклорен свят в който всъщност никога не е излизал, а е
закърмен с народната песен и почти цял живот само общува с нея. Точно по тази
причина редица възрожденски поети намират място в творчеството си за народните
мотиви: Петко Славейков, Найден Геров, Константин Миладинов, Георги Раковски,
Каравелов и др.
Естетическата
ситуация на 40-те години освен качествената си роля в периодизационната схема
за цялостния литературен процес способства за изявата на първите поетически
индивидуалности в лицето на Геров, Чинтулов и П.Р. Славейков, поставя на дневен
ред проблема за въздействието на фолклора върху създаваната лична поезия. В
показателни явления за естетическия развой се превръщат именно книги и творби,
които въплъщават, артикулират и утвърждават тази диспозияция на колективното с
неговата устойчивост като естетика и личното с неговите инвенции и нова
подреденост на знаците, които раждат изкуство: поемата „Стоян и Рада” на
Н.Геров, стихосбирките „Песнопойка”, „Смесна китка” и „Веселушка” на Славейков
и други. Но търсенията на поезията трудно залягат в самостоятелни издания, част
от постигнатото чрез нея остава неусвоено, не намира пътища за контакт с
читателите си. Ето защо във все по-активизиращия се диалог на стиха с
възрожденската общност и след 40-те години продължава да се вмества ръкописната
традиция под формата на „песнопойки” и стихотворни сборници.
Ръкописните сборници с народна и лична поезия разкриват определени
естетически аспекти на цялостния литературен процес. По своята същност и
насоченост те се свързват с масовия читателски вкус и заемат мястото си на
прояви „между фолклора и литературата”. Ролята им на популярна литература, на
народни книги е очевидна. На страниците им българската народна песен вече не е
чист фолклор – тя е записана, променена, в някои от случаите осъвременена,
залагаща единствено на статута на текста. Авторските прояви също се включват
при по-особени обстоятелства и в специфична форма. Повечето от тях, мелодирани
и изменени, присъстват анонимно в обкръжението на фолклорни образци, претърпяват
своеобразна фолклоризация. Взаимно обогатявайки се, влияейки си, със заличени
граници в насочеността и възможностите си за въздействие, в стилистиката си,
колективната и личната поезия и чрез ръкописните сборници от втората половина
на 19 в. разкрива продуктивността на своето единно присъствие в съзнанието на
масовия читател. В този смисъл те се налагат като интересна форма на духовен
живот, са показателни за трансформационните процеси в мисленето и
художествената практика от последните десетилетия на Възраждането.
Чрез
ръкописно-песенния жанр се популяризира революционната лирика на Чинтулов,
Раковски, Ботев, Стамболов, търси допълнителни пътища за въздействие поезията
на Славейков, намират мястото си прояви на по-скромно изявилите се поети Бачо
Киро Петров, Ив. Кършовски, Й. Груев и др.
Различни
по съдържание и обем, по вътрешна разпоредба и предназначение, не всеки от
ръкописните сборници, завещан от Възраждането, заслужава специално внимание.
Някои говорят за случайност, механично възпроизвеждат познати текстове,
съставени са набързо. Но други респектират с качествата и обхвата си, с опитите
и за лично творчество. Така „явлението” оживява в своята пълнота, откроява своя
дял в духовния живот, а и промените, които настъпват в неговите граници. В
някои от случаите проявите му имат един основен източник, който може да бъде
издадената през 1851г. в Белград от Найден х.Йованович сбирка „Нови български
песни с царски и други нови песни”, сб. „Славейче” (1864) на Петко Славейков,
сб. „Сватбата на Хайдут Янчо” (1863). В други случаи – „песнопойката” добива
наистина антологичен характер, подборката е правена въз основа на разпространявани
чрез печата или по песенен път творби.
Характерът на песнопойките от 40-50-те години се определя от популярните
тогава строфи на школско-просветни теми, от стихове, които дават израз на
верноподанически чувства. Национално-патриотичният елемент е застъпен, но не
доминира. Ето типичните и най-често срещаните заглавия: „Песен молителна от
учениците”, „Песен на добродетел”, „Любов к Султану от поданиците му” и др.
По-голям
интерес представляват ръкописните сборници, които свързваме с атмосферата и
потребностите на 60-70-те години. Те изненадват с богатото си и разнообразно
съдържание, предлагат интересни варианти на застъпниците на фолклорното и
личното начало, отразяват степени на фолклоризация на оригинални творби на Д.
Чинтулов, Хр. Ботев, П. Р. Славейков и др. По правило съдържанието им се
изгражда от три основни дяла: народни песни, интимна лирика и
революционно-патриотични стихове. В повечето от случаите е трудно да се открои
ред и замисъл при композирането им, правят ни свидетели на непретенциозен вкус,
но и на широта на духовните интереси в тяхната анонимна спонтанна проява, без
да отвеждат към битието на оформена творческа личност.
Най-значителен в „песнопойката” е броят на анонимно присъстващите
творби. Една част от тях са на школска тематика, друга част подемат
любовно-сантиментални мотиви, преминават в лоното на градския фолклор, на
шлагерните форми. И сред тях най-значителен е броят на
революционно-патриотичните.
Ръкописните сборници са изключително интересен и важен момент в
цялостния живот на борческо селище като Бяла черква през 60-70-те години на 19
в. Те са своеобразен поетически аналог на борческите пориви, които довеждат до
масовото участие на този край в Априлското въстание, в боевете в Дряновския
манастир през м. май 1876-та.
Лично
съставените и принадлежащи на Бачо Киро Петров сборници имат по-особен
характер, те не са просто „песнопойки”. Две са предпоставките – първата е, че
самият той е изявяващ се поет, втората – че е участник в литературния процес с
отпечатваните си три книги. В изданията си той се съобразява с цензурата,
стреми се да прави литература. А „песнопойките” са показателни с широтата на
авторовите интереси, с тематичното си и жанрово разнообразие. Те добиват
характера на дневник – за приливите и отливите на идеи и настроение, на чисто
лирически реализации, хрумвания и поетически рефлекси, които застиват в
различните форми: на народната песен, на летописни бележки, на собствени строфи
и творби на Чинтулов, Ботев, Каравелов и други.
С
богатото си и разнообразно съдържание ръкописните сборници са своеобразен,
простонароден творчески аналог на гражданската активност на българина през
последните десетилетия на Възраждането. Стихът и писаното слово на Чинтулов,
Славейков, Раковски, Ботев, Каравелов, Козлев, Стамболов, Бачо Киро Петров и
други определя характера и ролите на тази неофициална форма на сътворчество в
ниските етажи на възрожденската култура. Присъствието на техния заряд в
съзнанието на масов читател подкрепя факта, че повишената гражданска
чувствителност и готовност за борба и пожертвователност у българина не са
резултат от подвеждане и стадна психика – те имат своята духовно-извисяваща
подкладка и измерения. Към ръкописните песнопойки е нужно по-настоятелно да се
насочат и музиколози, и изследвачи на народната песен, тъй като те съдържат
богат автентичен и градски фолклор – жив и в обръщение във времето на 40-те до
70-те години на 19 в.
Няма коментари:
Публикуване на коментар