Всеки, който казва, че има само един живот явно не знае как да чете книги.

Всеки, който казва, че има само един живот явно не знае как да чете книги.

вторник, 15 септември 2015 г.

Никола Козлев. Поемата „Черен арап и хайдут Сидер” – между фолклора и литературата.

При изследванията ми в българската възрожденска литература се натъкнах на факта, че текстовете, отразяващи потиснатост и психологически дискомфорт, са маркирани с ахроматичност на рисунъка и това е цялостна тенденция, особено що се отнася до поезията. Бихме могли да започнем със заглавието и с встъпителната строфа на поемата "Черен арап и хайдут Сидер" от Никола Козлев:
Контрастът в описанията на арапа и коня внася драматизъм и разнобой с останалия пъстър свят. Черният цвят изразява пълно бездействие, състояние на завършена и непроменима смърт според Речника на символите (Шевалие, Геербрант 1996: 582). Чернотата в националната си семантичност също носи знаци за отрицателни качества или авторово отношение и може да бъде разбираема полифункционално в поемата. Положителният герой е описан хроматично - с ярки топли цветове:
Наред с фолклорната цифровост (три и девет) в поемата има и редица постоянни епитети и описания, които са заимствани от народното творчество и показва цветове (поле божурово, кладенче изворово, вити лъки, бели реки...). Докато е под властта на Черния арап, всичко е затъмнено - тъмно долье, тъмна мъгла, сиви вълци, черни врани, черни мъки... Битката между доброто и злото е всеобща и е описана със звукови картини и силни метафори и олицетворения, между които откриваме Балкана и природата с образността, която Ботев доразвива в поезията си до съвършенство. След победата на хайдут Сидер настава радост и хармония, които Козлев отразява и с цветовия си рисунък:
Хроматичността носи знака на щастието, а ахроматичността - на страданието - това е заявеният художествен статут на поемата.
Съвсем близко до това тълкуване е и мисленето в българската митология и художествена представа. Затова и Чинтулов вижда робството като нощ и дълбок сън, тоест като чернота.
Принципно еднакво е описанието на цветовете в "Кървава кошуля" на Райко Жинзифов - той запазва хроматичността при описанието на света до убийството на младия българин, а във финала използва ахроматични краски. Бели са гърдите на момъка, класически червени са кървите, а тревата - зелена, но при рисунъка на смъртта изрично е упомената черната краска:
Жинзифов запазва ахроматичността при трагичния разказ за смъртта и това е всъщност логичен рисунък на страданието.
Ботев сякаш нарочно обяснява, погледът мрачен, умът не види / добро ли, зло ли насреща иде... Когато страданието е всеобхватно: физическо, духовно, осезаемо и осъзнато, картината на живота става черно-бяла, няма даже нюанс в тази ахроматичност:
Черни са и кървите, които би трябвало да са алени. За земята допълнително е вметнато след обръщението, което напомня двойно майчинство (на жената и на земята), че е също черна? Подчертано е, че хубавото либе е чернооко. И най-после: баща и братя /черни чернят за мене! Пространството е потъмнено, нарисуван е всъщност духовният облик на депресираната личност. Такова е видяно от погледа мрачен, такова е то за страдащия с цялото си същество герой.
В поемата "Хайдути" с черно е нарисувана лошата прокоба на вуйчото:
Дори хълмът е черен - най-вероятно заради злокобността на присъдите, изпълнявани на него, той е своебразна българска Голгота, още повече, че тази клетва се повтаря и от майката в "Пристанала".
В "Хайдути" се сблъскваме с още едно преплитане между фолклорна знаковост и емоционална окраска, която е свързана с цветовото описание:
Чернотата освен чисто физически белег за оцветеност на натрупана мъка и прокоба е и почти рефлективен рисунък, заимстван от народното творчество. Бихме го приели еднозначно, ако само след няколко реда гениалният поет не бе продължил по следния начин:
Ясно е очертан контрастът черно - цветно и той пресъздава не само моментното душевно състояние и външността, но и перспективите за развитие.
В "На прощаване" Ботев отново маркира цветово двойния финал: щастливият е представен хроматично, а нещастният - ахроматично. Така е и в стихотворението "Ней", където нощната картина очертава самотността и ревността на любящия герой, а с идването на деня и цветовете му се появява лицето на любимата жена и се чуват птичите песни...
В "Зададе се облак темен" мракът е заложен още в заглавието и този факт маркира тъмния разказ за двамата убили се синове - сюжетът навява прилики с античната литература (Тиванският цикъл), а рисунъкът е твърде ахроматичен:
Огромната скръб на стария юнак по грешната смърт на синовете му е обрисувана с шекспировска сила и драматичност, които напомнят в още по-трагичен вариант "Крал Лир":
Страданието струи от цялостната картина, от миналото и предначертаното бъдеще, желанието на стария човек да умре е обосновано и логично след всичко, което се е случило - всъщност стихотворението е двоен реквием и бихме го сравнили с "Кървава кошуля", като ролята на майката е играна от баща, а смъртта е двойна и нелепа.
Ахроматичността е използвана и в реквиема "Дякон Васил Левски", където Радосвет Коларов отбелязва изрично този рисунък. Там майката е черна робиня, бесилото също е черно, сивотата и студът са обхванали всичко - мракът владее цветово едно от най-трагичните български стихотворения.
Чувствителността на българските творци на словото към цветовите окраски би могла да бъде потвърдена и в поезията на П. Р. Славейков - поемата "Изворът на Белоногата" е изпълнена с цветя, морави и звездни небосклони, но когато героинята умира, доминираща е само нощната картина - на нейния фон се явява видението, в тъмнината на гората се чува цафарата на Никола. Показателно е, че догадката за нещастието е направена също през дълбока нощ.

Така се изяснява, че изображението на душевни състояния е пряко свързано със сетивността, а възрожденската ни литература намира адекватни средства за описанието им и става все по-близка до човешкото и екзистенциалното

Няма коментари:

Публикуване на коментар