Всеки, който казва, че има само един живот явно не знае как да чете книги.

Всеки, който казва, че има само един живот явно не знае как да чете книги.

вторник, 15 септември 2015 г.

Ролята на периодичния печат в литературния живот.

   Периодическият печат обикновено се свързва с развоя и състоянието на публицистиката, с информативно-комуникативните възможности и потребности на Новото време. Като форма и резултат от алтернативите и представите за модерен духовен живот, първите периодични издания у нас са сп. „Любословие” и в. „Български орел”, в. „Цариградски вестник” и сп. „Мирозрение” от 40-те години на 19 в. Още те се включват активно и плодотворно в съдбата на художествената литература, в утвърждаването на нейния статут и жанрово-стилови форми. 
   Периодическият печат през Възраждането има своята кратка, но интересна история в духовния живот на българската общност. В някои отношения тя отразява закономерностите и превратностите в общия естетически развой, а други – споделя особеностите на книгопечатането и книгоиздателските усилия на възрожденците, които започват преди това. Липсват центрове в страната и държавническа институция, която да подпомага и регулира възникналата нужда от периодични издания. Липсва материална сила, която да бъде в основата им, липсват подготвени книжовници и журналисти.
   В тясна връзка с чужди образци на периодическия печат възрожденската ни интелигенция през 40-50-те години в лицето на Ив. Богоров, К. Фотинов, Ив. Добровски и техния скромен брой сътрудници съумява да открои началата и първите стъпки на тази нова и модерна за българските условия форма на културен живот. Те очертават първия етап от еволюцията на периодическия печат, съдържат много сходни моменти в програмите си, но това не накърнява самостоятелното място на всеки от първите вестници и списания в полето на българската култура.
   Отпечатването на „Любословие” (1842), в. „Български орел” (1846), „Цариградски вестник” (1848), „Мирозрение” (1850) става в чужбина и е свързано с изключителни трудности, затова имат сравнително кратко и нередовно съществуване, ограничена читателска аудитория. Изключението е „Цариградски вестник”, който просъществува до 1862г.
   Първите по време периодични издания са с широка програма, ориентирана към прояви в областта на обществения, политическия, културния и търговския живот, включват заети и компилативни материали от най-разнородно естество. Специализирането не им е присъщо, то е и невъзможно като културна политика в условията на 40-50-те години. Цел е информацията и новостите, но и познанието, вижданията на науката за една или друга страна на човешкия и природния свят от миналото и съвременността. Мястото, което те отреждат на художествената литература, е скромно. В програмите им тя се третира като поети, белетристи, преводачи – е все още ограничен. Въпреки това – подготвя се почвата периодическият печат да стимулира и утвърждава формите на художествената литература. Наличието му е вече знак за съсредоточие на творчески интереси.
   Периодическият печат от 50-те до 70-те години се развива в две основни насоки, с различия във възможностите за обективност на информациите и оценките, за популярност и разпространение сред българската общност: „емигрантски” и „цариградски”. Поради обстоятелствата разграничителната линия от географско-формална добива определен политически смисъл. За пълна конфронтация между тях при определяне на ролите и значението им днес едва ли е възможно и нужно да се говори. Картината им в своята съвкупност е аналог на усложнените форми на самата напрегната възрожденска действителност.
   В основата на емигрантския революционен печат са изданията на Г.С. Раковски в. „Българска дневница”, „Дунавски лебед”, по-късно в Румъния – „Бранител” и „Будущност”. Чрез тях той утвърждава известни традиции, революционизира публицистичното слово, обръща го към националния въпрос, политизира го. Българската политическа и икономическа емиграция твърде скоро осъзнава възможностите на вестниците и списанията и те се разполагат в един доста широк спектър от позиции към потребностите на гражданския и културния живот.
   Проблемът „периодика – художествена литература” има и едно друго измерение. Онова, което наричаме литературна критика, процесът на рецептивно-оценъчните обобщения над състоянието на литературата, имат за единствен обект фактите на самата литература, а територията, където се изявяват през десетилетията на Възраждането, е единствено периодически печат. За разлика от художествените прояви, които могат да останат в ръкопис, могат да намерят място в песнопойки и ръкописни сборници, поезията – да се разпространява устно, в песенни варианти и пр., то за критико-оценъчните текстове единственото поле са вестниците и списанията.
   Началото на литературната критика в професионалния смисъл на думата ни отвежда към превала между 50-те и 60-те години. Основните показатели, които свидетелстват за нараснало естетическо съзнание, чиято потребност е внасянето на аксиологическия подход и критерии, са: 1. Появата на метериали на тема „що е критика”, 2. Полемика около конкретни явления на художествена практика. И те се появяват през 1859-1860 г по страниците на „Цариградски вестник”, „Български книжници” и др.
   През следващите години критико-оценъчният тип мислене спрямо явленията и състоянието на художествената литература се задълбочава, постепенно си изгражда понятиен апарат, домогва се до обективни критерии, които преодоляват общофилологическия подход. Обект на оценка стават все по-широк кръг литературни прояви, правят се опити за извеждане на закономерности, за прогностика и чертаене перспективи през създаваната литература. Появяващите се рецензии и отзиви за отделни творби и книги, проблемните статии и полемични материали за една или друга страна на литературния процес не само въплъщават платформата на възрожденската литературна критика, но са и нейния пълен каталог.
   Именно чрез възможностите на периодическия печат се изявяват, но и формират като представители на литературната критика в нейния първи етап: Л. Каравелов и П. Р. Славейков, Добри Войников и В. Друмев, Ботев и Н. Бончев. Там те утвърждават и нейните жанрови форми, разработват стилистиката на критико-оценъчното мислене. Дори и за липсите в търсенията и проявлението на литературната критика ние съдим въз основа на данните, които предлага тяхната картина единствено по страниците на периодическия печат.


Няма коментари:

Публикуване на коментар