Всеки, който казва, че има само един живот явно не знае как да чете книги.

Всеки, който казва, че има само един живот явно не знае как да чете книги.

вторник, 15 септември 2015 г.

"Петербургски повести" - Гогол

   След двата сборника Гогол започва да пише трети цикъл повести, които са обединени в сборника „Петербургски повести“. Сред тях са: „Невски Проспект“, „Портрет“, „Нос“, „Шинел“, „Записките на един луд“.
   Повестите са обединени от един образ, който минава през всяка от тях – столицата Петербург. Това е град на социалните контрасти. Повестта „Невски проспект“ носи името на централната улица в столицата. Това е мястото където хората показват своето богатство. Стандартите, по които се оценяват хората са злато, богатство, дрехи, всичко материално. Това са фалшиви стандарти и животът на хората като тях е измамен, лъжовен, продажен.
   В повестта „Портрет“ Гогол свързва образа на столицата с таланта и творчеството на един художник. Главния герой, Черков, е надарен с дарба, която не всеки творец притежава. Той създава истинско изкуство до момента, в който неговият талант става зависим от парите и властта, които развращават хората. Така Черков погубва своя талант  в преследване за злато.
   Но най – силното произведение в Петербугския цикъл е повестта „Шинел“. В своето произведение “Шинел” Гогол представя руската действителност такава каквато е в действителност. Това са картини на грабителство и разруха, на подтиснатост и безправие. Тази повест е гневна присъда над безобразната реалност, която унищожава не само духовно, но и физически “малкия човек”. Под властта на груби , невежи и бездушни чиновници животът на малкия човек от народа е една безкрайна трагедия.
   В произведението се усеща душевния смут на “малкия човек” Акакий Акакиевич,на трагичния му земен път и скръбта му по разрушаването на неговия мъничък свят, който се състои в един шинел.
   Героят е пооплешивял, със сбръчкани бузи и сипаничево лице. Той не блести нито с външност, нито с интелект. Скромен и обикновен, той е лишен от индивидуалност човек. Самото му име подчертава неговата обикновеност. Въпреки, че външно е невзрачен мъж по природа е добър. На злото не отвръща със зло. Колегите му го считат да нищожество, защото не се отнася с хората зле, както те с него. Главният герой е въплъщение на добротата, която липсва в безнравствената действителност.
   Акакий Акакиевич е “малък човек”, незначителен и трудно може да се впише в суровото общество. Животът го е превърнал в комплексиран и затворен човек. Той живее само за работата си и изцяло е погълнат от нея. Прави красиви преписи, без да допуска грешки. Ежедневието му е скучно, сиво и лишено от удоволствия и забавления. Единственото му развлечение е да преписва служебните документи за себе си в свободното си време. В героя липсва амбиция за издигане в професията му. Никога не проявява инициативност. Когато може да промени нещо в преписването, той не поема риск, защото се страхува. Не би могъл да направи нещо по-сложно.
   По този начин авторът ни внушава, че това е човек, който е потискан, мачкан и унижаван по всякакъв начин. Добрият човек не може да съществува в свят лишен от добродетели. В това се състои трагедията на главния герой. В скованото от душевен студ общество топлината на доброто успява да сгрее една млада душа.
   Акакий Акакиевич е изключително беден човек. Той носи стар, извехтял и толкова кърпен шинел, чене може да се различи цвета му. Съдбоностна роля за живота на героя играе петербургския студ. Той е причината дребният човечец да се замисли за нов шинел, въпреки мизерната си заплата. Акакий Акакиевич дълго време събира пари за новата дреха. Пести от вечерите си и дори от свещта. Дълго време обикаля, за да купи най-евтиния, но и най-хубавия плат. Героят не просто ушива шинела си, той го сътворява от себе си. За него това палто става неразделна част от живота му: “Сякаш беше се оженил, беше се появил друг човек.” Мечтата на новия шинел изпълват дните и нощите на героя, защото новият шинел ще го предпази от студа, но и ще спре подигравките на неговите колеги, ще му вдъхне самочувствие. Появата на новия шинел е свързана с най-великия ден в живота на Бачмачкин. Изчезва шинелът, изчезва и смисъла на живота. Така трагично си отива от света един „малък човек“. Приживе несмееш дори да вдигне очи, след смъртта Акакий Акакиевич протестира срещу  угнетяването на човека. С цялата повест „Шинел“ Гогол изразява негодуванието срещу общественото устройство, което поробва хората материално, духовно и морално. Главният герой не умира от простуда, а от бездушието и студенината на хората.
   Трагедията на “малкия човек” не е в незащитеността от петербургския студ, а в незащитеността му от студа на безчувствения свят на хората. В това безобразно общество този малък човек не може да съществува, не може да се противопостави на безчовечието , отчуждението на хората и пошлостта в живота.

Няма коментари:

Публикуване на коментар