Всеки, който казва, че има само един живот явно не знае как да чете книги.

Всеки, който казва, че има само един живот явно не знае как да чете книги.

четвъртък, 20 август 2015 г.

6. Методи на възпитанието

Докато принципите на възпитанието се разполагат в основата на възпитателната дейност, методите отразяват съвкупността от действия, необходими за разрешаването на определена възпитателна задача. Те са видимото проявление на възпитателната дейност. Те дават отговор на въпроса „Как всъщност да се възпитава?”. Известно е, че няма възпитателен метод, който да е универсален. „Мисленето” на възпитателния метод е едно от необходимите условия за формирането на умения за избор на подходящ метод или комбинация от методи. Не трябва да забравяме, че значителна част от родителите, в ролята си на възпитатели не владеят научната педагогическа терминология и прибягват до интуитивна основа. Първите методи, които ще представим са поощрение и наказание. Те намират диалектическо взаимоотношение на противоречивост. И чрез двете може да стимулираме едно дете да извърши някаква дейност, но в масовото обществено съзнание наказанието се приема като негативно и може да го мислим в контекста на дестимулирането.

Метод – Поощрение

Основна характеристика на поощрението е изразяване на одобрение, той е позитивно ориентиран метод със стимулираща функция. То може да бъде вербално и невербално. При вербалното обикновено се използва думата похвала, тя се разглежда като „награда”. Основания на възпитателните възможности на похвалата :
·         Чрез нея се затвърдява позитивното
·         Изпитва се чувство на удовлетвореност
·         Увеличава желанието да се учи по-упорито и като цяло е силен стимулатор на поведението
·         Вербалното поощрение се счита за по-ефективно от материалното
Изисквания към ефективната похвала :
·         Да е конкретна – детето трябва да знае за какво точно е похвалено
·         Да бъде заслужена
·         Да информира децата за ценността на изпълненото от тях
·         Да бъде изказана искрено
·         Да бъде незабавна, а не след известен период от време
Похвалата може да бъде неефективна когато :
·         Се използва безразборно
·         Случайно или е просто една положителна реакция
·         Дава се без да се отчитат положените усилия
·         „приписва” успеха на външни фактори като късмет например
Невербалните поощрения могат да се разпределят в две групи: афективни –погалване, гушване, усмивка или материални. Някои деца биха предпочели родителите им да ги похвалят в присъствието на приятели вместо да получат материална награда. При материалните поощрения понякога са по-добър мотиватор за извършването на някаква дейност, то може да стане на базата на договаряне, но трябва много да се внимава, защото много бързо би могло да се загуби мотивацията.

Метод – Наказание

Още Аристотел в своята „Никомахова етика” посочва едно от основанията за възпитателната ефективност на наказанието : „Наказанието е един вид лекарство, а в природата лекарството е да действа посредством контраста.”. Наказанието е естествен метод, защото няма човек, който да не греши в процеса на своето развитие. Сред основните функции на наказанието е да коригира поведението, детето трябва да разбере къде и в какво греши, да предизвика чувство на неудовлетвореност, дори срам. Основна характеристика на наказанието е изразяване на неодобрение. Това е негативно ориентиран метод най-вече, заради емоциите изпитвани в психологичен план. Предпоставка за използването на наказанието е фактът, че това действие би могло да не се повтори, и че се постига промяна не само в поведението, но и в съзнанието на възпитавания.

Изисквания :
·         наказанието трябва да е навременно и съответстващо на поведението
·         да предизвиква у детето размисъл за погрешността на постъпката му
·         то не трябва да вреди на здравето,
·         детето не трябва да се страхува от наказанието или това не би трябвало да е унижение на човешкото му достойнство
·         наказанието не трябва да е за сметка на награда
Кои са границите при прилагане на наказанието? Формиране на занижена самооценка, комплекс за малоценност. Наказанието има различни проявления. Вербалното може да бъде – устно, писмено, забележка, порицание, упрек, мъмрене и други. Популярна форма на наказанието е „лишаване от..” Най-отричаната форма на наказанието е телесното (физическо). То деградира, дехуманизира и унищожава детето. Преди да се наложи дадено наказание родителите трябва да разберат каква точно е причината предизвикала непослушание. Наказанието може да бъде уместно ако сме сигурни, че всички физически и емоционални нужди на детето са удовлетворени. То трябва да се използва като крайна мярка.

Метод – Личен пример

В основата на метода стои механизмът за подражание и мотивът за индентификация. Естественият стремеж към подражание може да бъде използван за целите на метода „личен пример”, когато възпитаващия съзнателно решава да служи като модел на подражание. Същността на метода се състои в съзнателното демонстриране на начини на поведение с цел да бъде последван. Според К. Обуховски всеки, който поради своята обществена функция би могъл да бъде „надарен” от младия човек с всичко онова, което той би желал да види у него е модел (обект) на подражание. За съжаление методът „личен пример” може да бъде натоварен отрицателно от гледна точка на разминаване на различни модели. Цялостната заобикаляща среда предлага модели за подражание и индентификация – семейна, училищна и мас-медийна. Препоръчва се най-популярните – лидерите в училище да бъдат включвани в съответни дейности в училището, за да се мотивират и другите ученици, които се индентифицират с тях (било като външност или поведение).

Метод – Съревнование

Един от най-целесъобразните методи за стимулиране на дейността и поведението. Участието на децата в различни форми на съревнование като състезания, конкурси, олимпиади и др., дава възможност не само за взаимно сравняване на постиженията, но и за обективно външно оценяване на съответен талант или допълнително стимулиране на усъвършенстването им. Съревнованието дава подтик в борбата за оцеляване и желанието за превъзходство, то пронизва целия живот на хората. Чрез него се повишава социалния контрол. Основното ограничение на съревнованието е опасността, ако то е твърде силно, при поражение индивидът може да преживее неуспеха доста тежко, да почувства унижение, фрустрация. Томпсън тук посочва „кооперативното сътрудничество”, при което групи които си сътрудничат се съревновават с други групи.

Метод – Ролева игра

Той е по нов метод. Неговите възпитателни цели и задачи са свързани с постигане  на разбиране на гледната точка на другите, когато тя е различна от собствената, и на тази основа – създаване на условия за постигане на консенсус, формиране на толерантност и постигане на разбирателство. Може да бъде посочена ролева игра с наименование „Млади и с увреждане”, като на преден план се извежда емпатийността.

Метод – Обсъждане

·         постигане на разбиране на другата гледна точка
·         формиране на умения за водене на диалог
·         формиране на умения за вземане на решения
В редица случаи обсъждането стои в основата на формирането на отношения, нагласи и убеждения. Той е много ценен, когато се разискват въпроси с противоречив характер. Обсъждането подпомага процеса на формиране и утвърждаване на собствена позиция.

Метод – Убеждаване

Основна цел е постигане и приемане на истинността на някаква идея. То неслучайно се интерпретира като венец на всяко възпитание. Тук се формират трайни възгледи за света и човека. Понякога основанията на убеждението не са рационални. Те са свързани с емоциите и чувствата. За да бъде успешно използвано за възпитателните цели, речта на възпитаващия трябва да отговаря на логически правилно структурирана, така и на емоционално въздействащата реч. Основното ограничение на метода е, че той не винаги завършва с успех, особено когато има натиск определена идея да е приеме за вярна.


1 коментар:

  1. Привет, я просто хочу сказать всем, что я получил свой ссуду в размере 1000000,00 долларов от инвестиционной программы ссуды мистера Бена и на 100% законный контакт по электронной почте: 247officedept@gmail.com или напишите ему на WhatsApp + 1-989-394-3740 . если вы ищете 100% финансирование по низкой ставке 2% взамен.

    ОтговорИзтриване