Принцип
означава основно положение, изходен пункт, предпоставка на някаква теория,
основополагаща начало. Дидактическите принципи за такива ръководни положения,
които се отнасят до процеса на обучението и се разпространяват върху всички
учебни предмети. Закономерностите са главното основание на принципите на
обучението. В закономерностите обучението се описва такова, каквото то протича
в действителност.
Принципите
трябва да се разглеждат като положения и изисквания, които могат и трябва да се
операционализират дидактически. Дидактическите принципи са основни, те не са
опора за теорията и практиката на обучението, а са част от тази теория и
йерархически изпълняват функции.
Принцип за нагледност.
Обогатяване и
разширяване на сетивния опит на учениците, в уточняването на сетивните им
представи и развитието на наблюдателността. Нагледността може да играе и
отрицателна роля в процеса на обучението, защото при формирането на понятия е
възможно да отклонява вниманието от съществените признаци и да води към погрешни
обобщения. Помага за разбиране на връзката между научните знания и житейската
практика. Облекчава процеса на усвояване на знанията. Отразява многообразието
на явленията. Мотивация. Видове: предметнообразна, словеснообразна, условно
изобразителна, динамична.
Принцип за съзнателност
Задълбочено
познаване на фактите, определенията и законите, дълбоко осмисляне на изводите и
обобщенията с умението правилно да се изразява собствената мисъл в речта,
превръщане на знанията в убеждения и умение самостоятелно да се използват в
практиката.
Задачи на
учителя:
- отделя
и обобщава съществените признаци;
- сравняване,
анализиране и синтезиране;
- използване
на дедуктивен подход;
- разяснява
целите и задачите;
- разглежда
важни проблеми на живота;
- разкрива
перспективите;
- съобщава
най-новите постижения;
- подготвя
за активно възприемане.
Принцип за активност на ученика
Познавателната
дейност се състои в отразително-преобразуващото отношение на ученика към обекта
на познанието. Активността се разглежда още като качество на дейността на
ученика. Особености: личен опит, самостоятелно овладяване на знания, засилване
ролята на учителя.
Принцип за
достъпност
Под достъпност
се разбира съответствието между съдържанието и методите на обучението и
възрастовите особености на учащите се, което дава възможност знанията, уменията
и навиците да се усвояват с нормално напрежение на силите. Обучението трябва да
се ориентира към зоната на най-близкото развитие, т.е утрешния ден.
Дидактически правила за достъпност: от лекото към трудното, от известното към
неизвестното, от простото към сложното, от близкото към далечното.
Принцип за системност
Усвояването на
знанията, уменията и навиците в определена логическа връзка, в която водещо
значение имат съществените признаци на предметите и явленията, и тяхната
съвкупност представлява цялостно образуване или система. Пътища за реализиране
на системността: предметна учебна система, държавни документи с образователно
съдържание, връзки между предметите, класификация и сравнение, изложение на
учителя, уроци за повторение.
Принцип за
трайност на знанията
Изисква се
усвояването им да се отличава със задълбоченост и трайност; учениците да могат
да възпроизвеждат същественото от изучения материал в различни ситуации. Това
са процеси на паметта, мисловните, емоционалните и волевите компоненти. Това
има значение за развитието на всички страни на личността.
Принцип за индивидуален подход
Изучаване и
съобразяване с индивидуалните особености на всеки ученик с цел максимално
развитие на положителните му особености и отстраняване на отрицателните.
Повишаване на учебната му работа и разцвет на творческите им способности.
Няма коментари:
Публикуване на коментар