Всеки, който казва, че има само един живот явно не знае как да чете книги.

Всеки, който казва, че има само един живот явно не знае как да чете книги.

четвъртък, 20 август 2015 г.

10. Институционализация на обучението

Предпоставките са цел, която стимулира участието на учителите и учениците, наличие на физическа и психическа готовност за участие, желание у ученика да се учи, наличие на учебен материал и постоянна ответна реакция у ученика, наличие на определена степен на разбиране на смисъла и значението на предлагания учебен материал, желание на ученика да противодейства на неуспеха, наличие на институция, в която протича акта на обучението.
Същност на училището - дидактиката се интересува главно от колективното обучение, което засяга много деца. Днес масовото обучение става в специални институции - училища. Понятието училище идва от глагола „уча” и от съществителното „учение”. То е заведение, в което младият човек добива знания и развива пълноценно личността си. То е само една институция, в която се разгръща възпитание и обучение. В училище ученикът придобива специфичен, обществено значим образователен опит, конструиран чрез образователното съдържание, което е ядрото на училищното обучение. Целите на училището не могат да бъдат различни от целите на обучението и възпитанието.
У нас има елитни гимназии и техникуми, редовни средни училища, професионално-технически, специални училища и домове. Училището е социално творение и всяко общество би трябвало да поддържа и усъвършенства училищната си система. Навсякъде по света училищата имат редица общи особености - определена продължителност на учебната година, на учебните часове, на междучасията, брой ученици в паралелка, опреде-лена вътрешна структура и ред, правила, церемонии, много общи особености на учебното съдържание.
Нито едно училище не може да бъде еднакво добро за всички ученици.  Характеристики на доброто училище от Райън и Купър - големи очаквания и изисквания на учителите към качеството на подготовка на учениците, упорита учебна работа и плътност на учебното време, способност на учителите да ангажират непрекъснато учениците, родителите са привлечени да подпомагат обучението на учениците - вътрешна сплотеност на учителския състав, вътрешно-училищна комуникация между директор, администрация, учители, родители, съвети, стимулиране на учениците, характер на училищната дисциплина, характер на извънучилищни дейности.

Система за организация на обучението
·         Индивидуална : била е доминираща дълго време поради примитивната организация на обществото, не са съществували учебни планове, програми, учебници - учителят се е занимавал индивидуално с ученика и има възможност да изучава много добре индивидуалните възможности на ученика и да се съобразява с тях. Тя обаче има много недостатъци: била е твърде скъпа и икономически неизгодна, не се осигурява задоволително социално развитие на ученика. Не принадлежи само на миналото, запазила се е в редица сфери на образователната система.
·         Колективно-мониторна система на организиране на обучението - широко използвана в редица страни в Западна Европа през 18-ти и 19-ти век. У нас е под формата на взаимоучителна метода - на един учител са поверявани 300 ученика - учителят работи само с по-будните, а те обясняват на останалите - тази система се нарича също Бел-Ланкастърска по името на свещеника А. Бел и учителя Д. Лан-кастър, които независимо един от друг я използват в учителската си дейност в Англия.
·         Класно-урочна система, в която за основна форма на работа е урокът - за неин създател се приема Ян Амос Коменски, който обобщава огромния опит от прилагането на принципите на класно-урочната организация на обучението в различни училища преди него, проверява го в личната си практика и очертава основни моменти във Великата дидактика. Класът се състои от 30-40 ученика, които са на една и също възраст и на едно и също ниво на подготовка. Съдържанието на обучението се регламентира чрез учебни програми и планове. Обучението се извършва по отделни учебни предмети. Учебното време е разпределено по срокове. Всеки клас има своя класна стая. Началото и краят на учебния час се известяват чрез сигнал. Между учебните часове има междучасия с продължителност 15-20 минути. Броят на учебните часове за един ден варира между 4 и 6. За една седмица се провеждат уроци по всички учебни дисциплини. Учебната година започва и свършва в строго определено време. Ваканциите също са регламентирани. Обучението по отделните предмети става с помощта на учебници, които при съвременните условия са държавни документи.
·         Групова система за организиране на обучението - разграничават се големи и малки групи. Големите групи са хоровете, кръжоците и др. Малките групи  се образуват от един клас или няколко класове с конкретна дидактическа задача за изпълнение. Груповата организация може да се използва както при класна, така и при извънкласна дейност. Клас и паралелка - класът като дидактическа структурна основна единица, обоснована от Коменски- общност от ученици, които са на една и също възраст и имат еднакво равнище на образователна подготовка - основна организационна единица за организация на обучението, чрез която се постига изпълнението на социално детерминираните цели и задачи, отразени в учебния план и учебните програми. Основен критерий за подбор на учениците за класа или паралелката са възрастта им, оптималният брой ученици за една организационна дидактическа общност и еднородност на образователната подготовка.
·         Учебен час - време организационна единица на дейността - не е основна времева единица при всички организационни системи на обучение. Има своя организационна структура. Отличава се със предназначение, продължителност, типологични особености, организационни и технологични елементи. Продължителността му варира в зависимост от много обстоятелства - възраст на учениците, вид образование, съдържание на дейността в учебния час, характер и дидактическа задача. Може да бъде 45 - 90 или 180 мин. при различни системи, а също и 20, 30 или 40. Разположение на учебните часове - много важен, но и труден за решаване практически проблем особено в големите училища. Броят на часовете по учебните предмети, класове и учебни години е нормативно предписан от учебния план.



Няма коментари:

Публикуване на коментар